جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳، ۰۸:۵۶ ق.ظ

بایگانی

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

کودکان باید در ماه نخست زندگی خود مورد ارزیابی شنوایی قرار گیرند.

 اخبار

کودکان باید در ماه نخست زندگی خود مورد ارزیابی شنوایی قرار گیرند.

کودکان باید در ماه نخست زندگی خود مورد ارزیابی شنوایی قرار گیرند. در صورتی که مشکوک به کم شنوایی باشند، تا ماه سوم حتما باید توسط یک متخصص شنوایی‌سنجی مورد ارزیابی قرار گیرند.

هزینه کاشت حلزون در دنیا بین ۵۰ تا۶۰ هزار دلار است. این عمل در ایران با حمایت دولت تقریبا به طور رایگان انجام می‌گیرد و خانواده بیمار صرفا مبلغ یک میلیون تومان برای مشارکت به صندوق ارزی پرداخت می‌کند. البته این سهمیه رایگان تعداد محدودی در سال دارد، تعداد کسانی که طی سال‌های ۷۱ تا ۸۳ تحت عمل این جراحی قرار گرفته‌اند، ۶۸۰ نفر بودند که در مقایسه با جمعیت کم‌شنوایان، بسیار ناچیز است، اما کاشت حلزون به معنای دست یافتن به درمان کامل نیست استفاده‌کنندگان از کاشت حلزون شنوایی جهت رسیدن به بالاترین سودمندی، باید در برنامه‌های پیگیری که از سوی تیم کاشت حلزون شنوایی طراحی شده، فعالانه شرکت داشته باشند. نوع برنامه پیگیری بر حسب موقعیت محلی متغیر است، اما در کل فرد باید به طور منظم برای برنامه‌ریزی پردازشگر گفتار به کلینیک مراجعه کنند. این امر به شنوایی‌شناس این اطمینان را می‌دهد که عملکرد پروتز، کاشت مناسب است. شنوایی‌شناس همچنین می‌تواند برای دستیابی فرد استفاده‌کننده به بیشترین سودمندی، اصلاحات کوچکی را در برنامه اعمال کند. از طرفی درمان منظم گفتار و زبان، بویژه برای کودکان لازم است.

● پیشگیری بهتر از درمان

پیشگیری همیشه از درمان بهتر است بخصوص اگر این پیشگیری به باقی ماندن یا دست یافتن به یکی از حواس پنجگانه منجر شود. بسیاری از عواملی که باعث ناشنوایی می‌شوند، قابل پیشگیری و حذف هستند. از هر هزار کودک، ۲ یا ۳ کودک ناشنوا یا سخت شنوا متولد می‌شوند و تعداد بیشتری در سال‌های بعدی کودکی، شنوایی خود را از دست می‌دهند. کودکان باید در ماه نخست زندگی خود مورد ارزیابی شنوایی قرار گیرند. در صورتی که مشکوک به کم شنوایی باشند، تا ماه سوم حتما باید توسط یک متخصص شنوایی‌سنجی مورد ارزیابی قرار گیرند. در صورت اثبات وجود کم‌شنوایی، حتما باید تا پیش از ۶ ماهگی سمعک یا دیگر وسیله ارتباطی مناسب تجویز شود.

مهم‌ترین زمان برای دریافت و آموختن زبان، ۳ سال نخست زندگی هر فرد است. در حقیقت کودکان در ۶ ماه نخست زندگی خود، شروع به یادگیری زبان و گفتار می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که دچار اختلالات شنوایی هستند و اقدامات توانبخشی برای آنان خیلی زود آغاز می‌شود، مهارت‌های زبانی بهتری نسبت به گروهی دارند که این اقدامات برایشان انجام نمی‌گیرد.

ناشنوایی بر اثر عوامل دوران بارداری یکی از شایع‌ترین انواع ناشنوایی است. در دوران بارداری نباید هیچ دارویی حتی گیاهان سنتی را بدون سفارش پزشک مصرف شود. بعضی داروها، روی گوش اثرهای سمی دارند. اگر زن باردار این داروها را مصرف کند، موجب ناشنوایی جنین می‌شود. زنان باردار هنگام مراجعه به پزشک، باید او را از باردار بودن خود آگاه کنند. بیماری‌های عفونی در دوران بارداری نیز می‌توانند موجب ناشنوایی شود. یکی از بیماری‌های عفونی خطرناک، سرخجه است.

بیماری‌های خود کودک نیز باعث ناشنوایی می‌شود. ازجمله این بیماری‌ها می‌توان از بیماری‌های عفونی مثل مننژیت، اوریون، سرخک، ‌آنفلوآنزا و آبله‌مرغان نام برد که موجب کم‌شنوایی یا ناشنوایی می‌شود. پس باید بیماری‌های کودکان را جدی بگیرید و بموقع به پزشک مراجعه کنید. واکسیناسیون بر ضدبیماری‌ها نیز جلوی به وجود آمدن ناشنوایی را می‌گیرد. همچنین استفاده از شیر مادر تا ۲ سالگی،‌ مبتلا شدن کودک به عفونت را کم می‌کند.

یکی دیگر از عوامل ناشنوایی چرک کردن خود گوش‌هاست. اگر هر یک از قسمت‌های گوش چرک کند، شنوایی برای مدت کوتاهی، کم می‌شود. اگر چرکی شدن گوش، درمان نشود، ناشنوایی همیشگی می‌شود. بنابراین با کوچک‌ترین نشانه‌های بیماری گوش، به پزشک مراجعه کنید. زردی شدید نوزاد نیز گاهی باعث آسیب به مغز و در نتیجه ناشنوایی می‌شود. گاهی هم بیماری کم کاری تیروئید باعث ناشنوایی می‌شود.

نکته بسیار مهم در پیشگیری از ناشنوایی در کودکان این است که برخی کودکان چند ماه یا چند سال پس از تولد به هر دلیلی دچار کم‌شنوایی می‌شوند. در این موارد، معمولا والدین نخستین افرادی هستند که متوجه این موضوع می‌شوند. بنابراین حتی اگر کودک شما یک بار مورد ارزیابی شنوایی قرار گرفته است، اما باز هم باید مراقب بروز علائم کم‌شنوایی در او باشید. اگر به هر دلیلی تصور می‌کنید کودکتان خوب نمی‌شنود با پزشک، موضوع را مطرح کنید. یک بار مراجعه به پزشک بهتر از عمری محرومیت دلبندتان از شنوایی است.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی