جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳، ۰۲:۱۰ ق.ظ

بایگانی

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

طرح رابط برای ناشنوایان گسترش می یابد

 اخبار

طرح رابط برای ناشنوایان گسترش می یابد

تهران - ایرنا - معاون دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح رابط برای ناشنوایان در سراسر کشور گسترش می یابد تا ناشنوایان بتوانند برای انجام امور اداری و غیراداری خود در دستگاه های مختلف از رابط ناشنوا استفاده کنند.


رضا غلامی سلطان مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ناشنوایان معمولا در برقراری ارتباط در مجامع اداری و غیراداری مشکل دارند بطورمثال ناشنوا هنگام مراجعه به دستگاه هایی مانند قوه قضائیه ، مخابرات، وزارت نیرو، آموزش عالی و به ویژه بیمارستان ها با مشکلاتی روبرو می شوند چراکه مردم با زبان اشاره آشنا نیستند.
وی اضافه کرد: بنابراین سازمان بهزیستی خراسان رضوی با همکاری یک موسسه تلاش کرد تا با استفاده از رابطان ناشنوای آنلاین ، مشکلات ناشنوایان در مراجعه به نهادها و ادارات را برطرف کند تا رابطان با یک تماس ناشنوا به محل مربوطه برود و به ناشنوا کمک کند. هزینه های این رابطان ناشنوا از سوی بهزیستی پرداخت می شود.
مسئول کارگروه ناشنوایان سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: ما نیز از این طرح الگوبرداری کردیم و از ادارات بهزیستی استان ها خواستیم تا این الگو را در استان ها خود اجرا کنند. اما اجرای این طرح به اعتبار نیاز دارد و برخی از ادارات استانی بهزیستی از اعتبارات توانمندسازی برای اجرای این طرح استفاده کردند.
غلامی سلطان مرادی اظهار داشت: امسال مقرر شده تا اعتبارات مورد نیاز رابطان ناشنوا برای موارد اضطراری در ادارات و بیمارستان ها و دستگاه های دیگر، برآورد شود که فعلا برای هر استان 50 تا یکصد میلیون تومان ، برآورد اعتبار شده اشت.
وی اظهار امیدواری کرد تا اجرای این طرح در سال آینده، نهادینه شود و اقدامات لازم برای اجرای این طرح آغاز شده است.
وی تصریح کرد: حتی در شهرهای دور نیز امکانات به گونه ای است که می توانیم رابط ناشنوا برای ناشنوایان تامین کنیم اما هنوز این طرح کامل نشده و نیاز به اعتبار دارد.
«رابط ناشنوا شخصی است که می تواند زبان اشاره ویژه ناشنوایان را برای افراد شنوا ترجمه کرده و منظور ناشنوا را به روشنی بیان کند و گفته های افراد شنوا را نیز برای افراد ناشنوا با زبان اشاره نمایش دهد.»
به گزارش ایرنا ، زبان اشاره ، سیستم قراردادی خاص منظم و پیشرفته زبانی است که برای انتقال معنا به جای الگوهای صوتی یا نوشتاری در زبان از الگوهای علایم دیداری (ترکیب همزمان شکل، جهت و حرکت دستان، بازوها یا بدن و حالات صورت برای بیان سلیس افکار گوینده) در یک کلمه اشاره استفاده می‌کند.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 170 هزار ناشنوای شدید یا مطلق تحت حمایت بهزیستی قرار دارند.

مصاحبه کننده: سادات حسینی خواه ** ناشر: مریم برزآبادی


منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)


نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی