پنجشنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳، ۱۰:۴۳ ق.ظ

بایگانی

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

غزلی از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب برای ناشنوایان

 اخبار

غزلی از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب برای ناشنوایان

شعر منتشر نشده‌ای از رهبر معظم انقلاب با عنوان "مناجات ناشنوایان"، به مناسبت هشتم مهرماه (سی‌ام سپتامبر)، روز جهانی ناشنوایان، در برنامه‌ی گرامیداشت این روز در سازمان بهزیستی قرائت شد. متن این شعر و تصویر دستخط آیت‌الله خامنه‌ای را می توانید در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب (khamenei.ir) مشاهده نمایید.


همه ما می‌دانیم که مقام معظم رهبری علاوه بر آنکه شعردوست است ، شاعر نیز هست و اگرچه تا امروز بیش از چند غزل معدود از ایشان منتشر نشده است. مقام معظم رهبری همچنین به عنوان یگانه زمامدار در طول تاریخ ایران شناخته می شود که دارای شعری درباره ناشنوایان است.


شعری که اکنون می‌خوانید، عنوان " مناجات ناشنوایان " نام دارد. غزلی است از مقام معظم رهبری که در پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار ایشان منتشر و سپس توسط رئیس سازمان بهزیستی در مراسم روز جهانی ناشنوایان قرائت شده است.
مقام معظم رهبری، در درآمدی که بر این شعر نوشته‌اند و متذکر شده اند خطاب به دست اندرکاران نشریه " لوح " که این شعر تضمینی است از شعر صائب تبریزی و در پاسخ شعر یکی از شاعران معاصر با همین ردیف و قافیه.

 


مناجات ناشنوایان

ما خیل بندگانیم ما را تو می‌شناسی
هر چند بی‌زبانیم ما را تو می‌شناسی

ویرانه‌ئیم و در دل گنجی ز راز داریم
با آنکه بی‌نشانیم، ما را تو می‌شناسی

با هر کسی نگوییم راز خموشی خویش
بیگانه با کسانیم ما را تو می‌شناسی

آیینه‌ایم و هرچند لب بسته‌ایم از خلق
بس رازها که دانیم ما را تو می‌شناسی

از قیل و قال بستند، گوش و زبان ما را
فارغ از این و آنیم ما را تو می‌شناسی

از ظن خویش هرکس، از ما فسانه‌ها گفت
چون نای بی‌زبانیم ما را تو می‌شناسی

در ما صفای طفلی، نفْسُرد از هیاهو
گلزار بی‌خزانیم ما را تو می‌شناسی

آیینه‌سان برابر گوییم هرچه گوییم
یک‌رو و یک‌زبانیم ما را تو می‌شناسی

خط نگه نویسد حال درون ما را
در چشم خود نهانیم ما را تو می‌شناسی

لب بسته چون حکیمان، سرخوش چو کودکانیم
هم پیر و هم جوانیم ما را تو می‌شناسی

با دُرد و صافِ گیتی، گه سرخوشی است گه غم
ما دُرد غم کشانیم ما را تو می‌شناسی

از وادی خموشی راهی به نیک‌روزی است
ما روزبه، از آنیم ما را تو می‌شناسی

کس راز غیر از ما، نشنید بس " امینیم "
بهر کسان امانیم ما را تو می‌شناسی

 

14 / 1 / 1375


شعر محمد قهرمان " ما را که می شناسد " که مورد نظر مقام معظم رهبری بوده ، در مقاله تحقیقی روزبه قهرمان " ناشنوایان از نگاه شاعران ایران " صفحه 273 آمده است. این مقاله تحقیقی توسط مقام معظم رهبری نیز مطالعه گردیده که در نهایت ، آن را تحسین کردند. ایراد دکتر خسرو گیتی از نوع بنی اسرائیلی یعنی استفاده از عبارت تحقیر آمیز " کرولال " مورد توجه مقام معظم رهبری قرار نگرفته است.

شاعر معاصر ، علیرضا قزوه ضمن استقبال از انتشار شعر مقام معظم رهبری " مناجات ناشنوایان " ، تحشیه‌ای درباره ذوق ایشان نوشته است :

 

" هجده سال است که در مراسم دیدار شاعران با رهبر انقلاب حضور دارم. از زمانی که استاد اوستا زنده بود و خیلی‌های دیگر زنده بودند. در این همه سال بسیاری شعر از زبان شاعران جوان و گاه حتی پسشکسوت می‌شنیدم که در برخی مصرع‌ها کاستی‌هایی داشت و با خود می‌گفتم ای کاش این تکه از شعرش را عوض می‌کرد و درست همان وقت یا بعد از شنیدن شعر، آن کاستی‌ها را از زبان رهبری می‌شنیدیم و این نکته‌ یابی ایشان و نقدشان بر شعر این و آن مخصوص این سال‌ها نبوده که حتی یک بار از زبان شاعر بزرگ خراسان روانشاد استاد کمال - که استاد شفیعی کدکنی نیز او را استاد خود می‌داند - شنیده شد که می‌گفت شعری که هیچ کس نتواند از آن عیب بگیرد، آقای خامنه‌ای می‌تواند عیب بگیرد. و شاعر بزرگ و آزاده‌ای چون روانشاد ذبیح‌الله صاحبکار که اسوه انسانیت و مهربانی بود در کتابی که با دستخط خودش به من هدیه داد در جایی از کتاب ایشان را (صائب دیگر) خطاب می‌کنند که نشانگر مقام و منزلت ادبی ایشان است. "

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی