پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۲:۳۰ ب.ظ

بایگانی

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

کارگاه آموزش احکام ویژه ناشنوایان در خرمشهر و برگزار شد

 اخبار

کارگاه آموزش احکام ویژه ناشنوایان در خرمشهر و برگزار شد

برای نخستین بار در کشور کارگاه آموزش احکام، سبک زندگی و اخلاق ایرانی اسلامی و سیره عملی حضرت فاطمه (س) هم‌زمان با ایام فاطمیه ویژه ناشنوایان در خرمشهر و برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرمشهر، جمعی از طلاب حوزه علمیه قم که مسلط به زبان اشاره هستند با حضور در جمع ناشنوایان خرمشهری و به آموزش احکام، سبک زندگی و اخلاق ایرانی اسلامی همچنین سیره عملی حضرت فاطمه (س) پرداختند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن ناشنوایان افق اروند خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، می‌گوید: مطلع شدیم که طلاب موسسه‌ای به نام خاتم‌النبیین (ص) وابسته به دفتر آیت‌الله وحید خراسانی به زبان اشاره مسلط هستند و می‌توانند آموزش‌های دینی را با اشاره به ناشنوایان ارائه دهند.

وی، عنوان می‌کند: ازآنجایی کشور چنین کارگاهی تاکنون برگزار نشده و برای نخستین بار این موسسه اقدام به آموزش احکام و سایر مسائل مناسبتی دینی کرده هم‌زمان با ایام فاطمیه (س) درخواست کردیم تا به خرمشهر بیایند و ناشنوایان خرمشهری از این کارگاه بهره‌مند شوند.

بهاره راز می‌افزاید: خوشبختانه این کارگاه آموزشی نخست در مدرسه ناشنوایان و سپس در ساختمان انجمن ناشنوایان افق اروند خرمشهر برگزار شد که مورد استقبال ناشنوایان خرمشهری قرار گرفت، خود ناشنوایان درخواست کردند که این گروه از طلاب در مناسبت‌های مختلف در طول سال به خرمشهر بیایند.

وی تصریح می‌کند: بدون شک ناشنوایان هم مانند سایر اقشار جامعه نیازمند انس گرفتن با احکام دینی و قرآنی خود هستند و این انس گرفتن تنها با ارتباط خوب علما و روحانیت به وجود می‌آید، در خرمشهر این خلأ وجود دارد که امیدواریم روحانیت معزز و طلاب حوزه علمیه خرمشهر برای این امر مهم چاره‌اندیشی کنند.

درخواست ناشنوایان برای آموزش قرآن به زبان اشاره

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد فراهانی در توضیح نحوه تشکیل و آموزش گروه طلاب مسلط به زبان اشاره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: ما یک گروه 80 نفرِ تبلیغی بودیم که به مدت 7ماه آموزش زبان اشاره دیدیم اما تنها 12نفر موفق به پذیرش این دوره شدند.

وی، بیان می‌کند: کار خود را از ایام فاطمیه سال 93 به‌صورت رسمی از طریق ارتباطاتی که با برخی ناشنوایان در شهرستان‌ها داشتیم آغاز کردیم این مأموریت تبلیغی ما شامل آموزش احکام، عقاید، مسائل دینی و مذهبی روز برای عزیزان ناشنوا با زبان اشاره بود.

نماینده واحد ناشنوایان موسسه خاتم‌النبیین (ص)، می‌افزاید: نخستین مرحله کار خود را در حرم حضرت معصومه (س) با تشکیل یک اتاق پاسخ به احکام و مسائل شرعی ویژه ناشنوایان آغاز کردیم که مورد استقبال قرار گرفت، سپس نمایشگاه و غرفه‌ای ثابت در مسجد مقدس جمکران دایر کردیم.

وی، عنوان می‌کند: در ماه رمضان نیز کار خود را به سمت شهرستان‌های هم‌جوار و مرکزی کشور هدایت کردیم که شامل احکام نماز، روزه و سبک زندگی ایرانی اسلامی بود، در دهه نخست محرم دعوت‌ها و استقبال‌ها بیشتر شد که نتیجه آن تشکیل 3گروه آموزشی بود یک گروه شهرهای شمالی کشور، یک گروه شهرهای مرکزی و گروهی دیگر شهرهای جنوبی کشور را پوشش می‌داد.

حجت‌الاسلام فراهانی، اظهار می‌کند: در ایام اربعین حسینی یک کاروان 60نفرِ از ناشنوایان را در سفر اربعین نیز همراهی می‌کردیم که خوشبختانه مورد رضایت ناشنوایان قرار گرفت، در این سفرها حوزه‌های علمیه برخی شهرستان‌ها علاقه‌مند به آموزش زبان اشاره و استفاده از این شیوه تبلیغی برای ناشنوایان شدند.

وی بابیان اینکه تعدادی از طلاب هیئت علمدار ناشنوایان مشهد مقدس نیز کاملاً داوطلبانه به این گروه تبلیغی پیوستند، اظهار می‌کند: تاکنون گروه جنوب کشور که به نام ام ابیها (س) است در ایام فاطمیه کار خود را از اراک آغاز و به ترتیب در شهرهای دزفول، شوش، شوشتر، اهواز، خرمشهر، آبادان و امیدیه کارگاه‌های آموزشی احکام و روضه حضرت زهرا (س) برگزار کرده است.

نماینده موسسه خاتم‌النبیین (ص)، می‌افزاید: پس از استان خوزستان به شهرستان شیراز در استان فارس و سپس به شهرستان سیرجان استان کرمان خواهیم رفت، حضور و سرکشی از مدارس ناشنوایان هر شهرستان نیز در برنامه این گروه تبلیغی است.

وی، عنوان می‌کند: دوره نخست آموزش زبان اشاره به طلاب را دفتر آیت‌الله وحید خراسانی در قم آغاز کرد، دوره دوم قرار است توسط دفتر معظم له برای طلاب حوزه علمیه تهران برگزار شود، البته حوزه‌های علمیه دیگر شهرستان‌ها نیز به دنبال برگزاری این دوره برای طلاب خود هستند، حداقل 100طلبه برای امر تبلیغ نیازمندیم.

حجت‌الاسلام فراهانی پاسخ به اینکه ایده تشکیل این گروه تبلیغی ویژه ناشنوایان چگونه شکل گرفت، می‌گوید: یک هیئت از ناشنوایان با آیت‌الله وحید خراسانی دیدار می‌کنند و در این دیدار درخواست می‌کنند که برای آنان قرآن را به زبان اشاره آموزش بدهند، معظم له دستور می‌دهند تا به این امر رسیدگی کنند که درنهایت این بررسی منجر به برگزاری دوره آموزشی برای تعدادی از طلاب داوطلب شد.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی